آب مروارید ،علائم و دلایل آن

آب مروارید
کدر شدن عدسی چشم-آب مروارید

به کدر شدن عدسی چشم ،آب مروارید یا کاتاراکت گفته می شود.در این حالت عدسی مانند یک پنجره مه گرفته یا زرد است.میزان کدورت عدسی در چشمهای مختلف متفاوت است.

علائم بیماری کاتاراکت

علل کاتاراکت یا آب مروارید

سرعت پیشرفت کاتاراکت

مراقبت های پس از عمل

آیا عمل جراحی باعث بهبود دید می شود؟

درمان آب مروارید

نکته:

کاتاراکت یک پرده در جلوی چشم نمی باشد .

کاتاراکت در اثر استفاده زیاد از چشم ایجاد نمی شود.

کاتاراکت مسری نبوده و از یک چشم به چشم دیگر نیز منتقل نمی شود.

کاتاراکت باعث کوری برگشت ناپذیرنمی شود.

علائم بیماری کاتاراکت چیست؟

علائم بیماری کاتاراکت (آب مروارید)
تارشدن دید بدون درد

حساسیت به نور

اختلال دید در شب

دوبینی در یک چشم

احتیاج به نور بیشتر برای مطالعه

محو و یا زرد شدن رنگها

تشخیص این بیماری با معاینه بوده و توسط چشم پزشک تایید می شود

• علل کاتاراکت چیست؟

بیشترین موارد کاتاراکت به علت افزایش سن بوجود می آید.سایر علل عبارتند از:

سابقه خانوادگی آب مروارید

بیماریهایی مانند دیابت

سابقه اصابت ضربه به چشم

در معرض نور خورشید بودن یا اشعه به مدت طولانی

جراحیهای قبلی چشمی

مصرف سیگار

مصرف طولانی مدت داروهایی مانند کورتونها

• سرعت پیشرفت کاتاراکت

سرعت پیشرفت کاتاراکت از فردی به فرد دیگرو در یک فرد ، از چشمی به چشم دیگر متفاوت است.شایعترین نوع  کاتاراکت که در اثر افزایش سن ایجاد می شود، به تدریج و طی چند سال پیشرفت می کند ولی پیش بینی دقیق آن امکان پذیر نمی باشد.

• مراقبت های پس از عمل:

در ۴ روز اول پس از عمل از استحمام وقرار دادن سرو گردن در زیر دوش خودداری فرمایید.پس از آن می توانید با استفاده از شامپوی بچه استحمام نمایید.در هر صورت بهتر است آب به داخل چشم ها نرود.

تا ۲ هفته اول پس ازعمل از بلند کردن اجسام سنگین (بیش از ۶ کیلوگرم)، خم شدن ، مالیدن چشم ها، خوابیدن به روی شکم و سجده کردن خودداری نمایید.نماز را نشسته بجای آورید. راه رفتن ، مطالعه و تماشا کردن تلویزیون مانعی ندارد.  از قطره های چشمی تجویز شده طبق دستور پزشک استفاده نمایید.معمولاً پس از عمل دو نوع قطره به شما داده می شود که باید در قسمت داخلی پلک تحتانی ریخته شوند.فواصل استفاده از قطره و طرز ریختن صحیح قطره به شما آموزش داده می شود.

در دو هفته اول لازم است به هنگام خواب، روی چشم عمل شده را توسط محافظ بپوشانید.

معمولاً لازم نیست هنگام شب جهت ریختن قطره بیدار شوید. مگر آنکه پزشک تجویز کرده باشد.

رژیم غذایی خاص پس از عمل توصیه نمی شود.

• آیا عمل جراحی باعث بهبود دید می شود؟

میزان موفقیت عمل چراحی کاتاراکت بسیار بالا است و دید بیمار بهبود می یابد. اما در برخی از موارد، به علت سایر بیماریهای چشمی که پیامد آنها محدودیت در دید است.بینایی فرد به میزان مطلوب نمی رسد.

• درمان آب مروارید

درمان طبیعی برای آب مروارید وجود ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده تا کنون در هیچ مطالعه ای ثابت نشده است که چگونه می توان از بروز آب مروارید پیشگیری کرد یا حتی چگونه می توان روند بیماری را به تاخیر انداخت. اما برخی از تغییرات در روش زندگی و همچنین معاینات منظم چشم پزشکی ممکن است مفید باشند.به طور کلی امروزه تنها راه درمان کاتاراکت که اصلی ترین عامل نابینایی در سراسر جهان است, جراحی می باشد. به این منظور به پزشک متخصص چشم یا متخصص بیماریهای قرنیه و خارج چشمی مراجعه نموده و پس از انجام معاینات چشم پزشکی بهترین تصمیم برای شما اتخاذ خواهد شد.

• شما عزیزان میتوانید سوالات خود را درزمینه آب مروارید و راه های درمان آن در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید تا دکتر محمد حسن بابایی زارچ در اسرع وقت به آنها پاسخ دهد.

لطفاٌ اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید.تا با کمک یکدیگر جامعه آگاه تر داشته باشیم