(جراحی مجرای اشکی)DCR

مجرای اشکی

داکریوسیستورینوستومی DACRYOCYSTORHYNOSTOMY نوعی عمل جراحی است که در زمان انسداد مجرای اشکی، بین چشم و بینی یک مسیر برای عبور اشک ایجاد می کنند.

ساختمان تشریحی مجرای اشکی

مجرای اشکی دارای دو مدخل است که در لبه داخلی پلک بالا و پایین قرار دارد.هر کدام از این سوراخها بوسیله مجرای باریکی به کیسه اشکی که بین چشم و بینی قرار دارد متصل می باشد.اشک از داخل این کیسه توسط مجرای دیگری به داخل بینی تخلیه می شود.

مجرای اشکی چگونه کار می کند؟

DCR

وقتی پلک می زنید، اشک تازه توسط پلک ها روی چشم پخش می شود و آنرا مرطوب نگه می دارد. علاوه بر آن اشک قدیمی هم به داخل مجرای اشکی پمپ شده و از آن طریق به داخل بینی می ریزد.

اگر مجرای اشکی بسته شده باشد ، اشک پس می زند و مانند زمانی که گریه می کنید از لبه پلک و گوشه های چشم بیرون می ریزد.اشکی که داخل کیسه اشکی محبوس شده است هم دچار عفونت می شود. گاهی به علت افزایش سن یا عفونتهای مکرر مجرای اشکی ، این مسیر عبور اشک تنگ تر شده و منجر به انسداد آن می شود.عمل DCR  این مشکل انسدادی را رفع می کند.

علائم یک مجرای اشکی مسدود شده و عفونی چیست؟

شایعترین علائم آن عبارتند از زیادی اشک ، ترشحات مخاطی، تحریک پذیری چشم و تورم دردناک که در گوشه داخلی چشم احساس می شود.یک شرح حال و معاینه دقیق می تواند علت اشک ریزش را مشخص کند.اگرعلائم درمان نشود، عفونت دورتا دور چشم را درگیر می کند.

درمان چیست؟

پزشک شما  براساس علائم بیماری ، درمانهایی را به شما پیشنهاد می کند.گاهی این درمان به سادگی کمپرس آب گرم و مصرف آنتی بیوتیک است ولی اغلب اوقات،جراحی درمان موثرتری است.عمل DCR  در بزرگسالی که جراحی قبلی و یا بیماری اولیه بینی نداشته باشند حدود 90%  با موفقیت همراه است. در این عمل یک مسیر جدید از کیسه اشکی به داخل بینی باز می شو و انسداد را دور می زند.معمولاً بین یک تا 6 ماه پس از عمل ، یک استنت (لوله) باریک سیلیکونی برای جلوگیری از بسته شدن مجرای جدید تا زمان بهبودی در این مسیر باقی خواهد ماند.

این جراحی بصورت سرپایی قابل انجام است.پس ازعمل باید قطره و پمادهای آنتی بیوتیکی که تجویز می شود استفاده نمود.معمولاً دوره نقاهت یک هفته است.

خطرات و عوارض این عمل چیست؟

• پس از کشیدن بخیه ها ،که معمولاً 7 تا 10 روز پس از عمل انجام می شود.کبودی و تورم مختصری در محل عمل وجود خواهد داشت که ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد.گاهی ممکن است در حین ترمیم ، بافت تازه تشکیل شده دوباره باعث انسداد مجرا شده و عمل مجدد نیاز باشد.خونریزی و عفونت ازعوارض ناشایع پس از عمل است.

• توجه: حداقل یک هفته قبل ز جراحی از مصرف آسپیرین بپرهیزید.درصورتیکه وارفارین یا هپارین مصرف می کنید.جراح را درجریان بگذارید.

توصیه های پس از عمل:

• معمولاً خونریزی مختصری ازبینی وجود دارد.اگر بلافاصله پس ازعمل خونریزی وجود داشته باشد، جراح در اتاق عمل داخل بینی را پانسمان می کند.

• اگر پس از خروج از بیمارستان دچار این حالت شدید ، پرده های بینی را از 10 دقیقه با فشار ملایم بگیرید و روی بینی یخ بگذارید.

• اگر خونریزی قطع نشد.به پزشک یا درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کنید، تا دو هفته نباید فین کنید. این کار باعث خونریزی می شود.

• تا یک هفته باید استراحت داشته باشید.

• تا 12 ساعت پس از عمل از خوردن نوشیدنیهای داغ بپرهیزید.

• در صورتی که چشم با بینی شما دردناک بود با پزشک خود تماس بگیرید.

• بر روی محل جراحی (گوشه داخلی چشم) فشار نیاورید.معمولاً یک لوله باریک سیلیکونی در داخل محل عمل قرار داده می شود که گاهی تا شش ماه باقی می ماند.